Info
Veenendaal | Gepubliceerd op: 26 november 2014
Pitch
Flitsmeister en Be-Mobile gaan voor minder files en meer verkeersveiligheid http://pr.co/p/001y4b
Samenvatting
Flitsmeister en Be-Mobile gaan een samenwerking aan. De focus zal hierbij liggen op minder files en meer verkeersveiligheid. Gezamenlijk zullen beide partijen er voor zorgen dat Flitsmeister nog verder ontwikkeld zal worden op een internationaal podium. Zo zal de app geïntegreerd gaan worden in de auto. Hiernaast zal Flitsmeister ook worden ingezet voor dynamisch verkeersmanagement.
Details

De populaire Nederlandse applicatie Flitsmeister gaat samenwerken met verkeersspecialist Be-Mobile. Flitsmeister is met 700.000 gebruikers de grootste mobiliteitsapplicatie van Nederland, Be-Mobile is de specialist in het bestrijden van files op basis van connected voertuigen.

Beide bedrijven gaan hun krachten bundelen om de automobilist tijdens zijn route te voorzien van een gepersonaliseerd advies over de optimale route, de ideale veilige rijsnelheid en zelfs de mogelijke alternatieven via het openbaar vervoer.

Flitsmeister ontwikkeling
Begin 2015 zal Flitsmeister een verbeterde versie van de applicatie lanceren. De kern van de app blijft bestaan uit flitsers en files. Daarnaast zal Flitsmeister de automobilist helpen bij het maken van de juiste keuze om van A naar B te reizen en een antwoord bieden op dagelijkse vragen als: wat is te beste route die ik moet volgen en moet ik niet eerder vertrekken? Indien mijn favoriete route met de auto te veel vertraging heeft, dan kan ikt advies krijgen over de alternatieven via het openbaar vervoer.

Voor dit routeadvies zal Flitsmeister gebruik maken van de precieze verkeersinformatie en de Mobile Ninja multimodale routeplanner van Be-Mobile.

Naast het routeadvies zal het ook mogelijk worden om nog meer te melden dan enkel flitsers. Zo kunnen Flitsmeister gebruikers met één druk op de knop ook meldingen gaan doen van gevaarlijke situaties en incidenten, zoals een obstakel op de weg.

Flitsmeister in de auto
Be-Mobile en Flitsmeister brengen Flitsmeister ook tot in het dashboard van de auto. Steeds meer auto’s worden in de toekomst uitgerust met een appstore of kunnen via Apple Carplay en Android auto via de smartphone de functionaliteiten van een applicatie naar het infotainment systeem van de auto brengen. Hierdoor kan de automobilist op een veilige en ergonomische manier gebruik maken van Flitsmeister op het scherm in de auto en de knoppen aan het stuur.

Het is de ambitie om in 2015 de eerste auto’s met Flitsmeister in het dashboard in Europa te laten rondrijden en om Flitsmeister, naast Nederland en België, ook in de rest van Europa te lanceren.

Toekomst: dynamisch verkeersmanagement in de auto
Richting de toekomst zal Flitsmeister ook ingezet worden bij dynamisch verkeersmanagement. De verkeersdeskundigen van Be-Mobile hebben een technologie ontwikkeld om real-time de juiste snelheid van het verkeer te meten, door het anoniem volgen van de live verplaatsing van voertuigen, waaronder de Flitsmeister gebruikers.

Deze voertuigdata wordt gecombineerd met data afkomstig van tellussen die volop in het Nederlandse wegdek ingebouwd zijn. Door deze databronnen met elkaar te combineren wordt er een totaal beeld van de verkeersintensiteit gevormd. Dit beeld vormt de basis voor dynamisch verkeersmanagement.

Zo kan aan reizigers gepersonaliseerd snelheids- en rijstrookadvies gegeven worden, als een soort persoonlijk verkeersbord in de auto in aanvulling op de borden boven de weg, wat op termijn moet leiden tot het terugdringen van filegolven met 20%.

Zo wordt Flitsmeister reeds ingezet in het spookfileproject op de A58 in het kader van het Beter Benutten programma.

Citaten
De samenwerking met Be-Mobile geeft de mogelijkheden met Flitsmeister een nieuwe dimensie. Het opent enorm veel deuren in de mobiliteitswereld. Daarnaast biedt Be-Mobile ons veel mogelijkheden om van Flitsmeister een internationale mobiliteitsdienst te gaan maken.

— Jorn de Vries
Dankzij de samenwerking met Flitsmeister, de meest gebruikte Nederlandse mobiliteitsdienst, kunnen we een brug slaan tussen de automobilist die dagelijks in de file zit en de wegbeheerders die de files op hun wegen willen terugdringen. Dit zal leiden tot betere doorstroming van het verkeer.

— Jan Cools